01.12.2018

Slušanje korisnika je prvi korak ka digitalnoj transformaciji preduzeća

Inovacija i digitalna transformacija reči su koje se sve češće čuju u biznis krugovima i zvuče vrlo privlačno. Međutim, kada se vlasnik ili menadžer malog ili srednjeg preduzeća vrati u svoju kancelariju vrlo često se suočava sa izazovom nedostatka vremena da se usled svakodnevnog poslovanja zaista fokusira na budućnost. I to je tek prvi stepenik.

„Svi se bore sa dobavljačima, kupcima, sa planiranjem i rešavanjem svakodnevnih i tekućih problema i onda je teško isplanirati budućnost. Bitno je prepoznati u kakvoj se trenutno poziciji firma nalazi„, kaže konsultant za digitalnu transformaciju Senad Kulenović i iz svog bogatog iskustva u regionu dodaje da postoje dve vrste vlasnika i menadžera:

„Imate vlasnike koji gledaju na svet oko sebe zainteresovano i vide da je neminovno da će se nešto dogoditi i deluju u skladu sa tim, a ima onih sa kojima treba da razgovarate i postavite im nekoliko pitanja. Najefikasniji formati su radionice gde se ustvari vlasnik stavlja van konteksta trenutne situacije, gde se kroz konkretne vežbe dolazi do zaključka koja je trenutna pozicija i šta sve treba raditi, odnosno stvara sliku o budućnosti. Veliki je izazov da sam dođe do zaključka da se promena mora dogoditi i da on njome treba da upravlja.“

Kada uprava kompanije donese odluku o menjanju poslovanja, prioritet je da pronađe ljude koji mogu pomoći da promena bude realizovana. To mogu biti i postojeći zaposleni, kojima su najčešće potrebni dodatni treninzi ili edukacije, za šta je opet neophodno pronaći dodatne izvore finansiranja. Upravo zato Senad ističe da je, bez obzira što je to ulaganje za narednih tri do pet godina, ipak potrebno da inicijalno bude napravljen plan po kome će kroz tri do šest meseci biti vidljivi prvi pozitivni kvalitativni pomaci.

„Često se fokus stavlja na dugoročna rešenja, a ne na kratkoročna i tu mislim da treba da se promeni perspektiva kod vlasnika. To su takozvane brze pobede kroz koje će vlasnici, uprava i organizacija dobiti poverenje da je promena moguća„, dodaje Kulenović, vlasnik firme Digitalni nomad, koja je specijalizovana za stvaranje strategije digitalne transformacije i operativnih planova za srednje i velike organizacije.

Revidirajte “istine koje niko ne ispituje”

Kulenović navodi da su tri ključne dimenzije digitalne transformacije: ljudi i procesi, informacija i infrastruktura. Bilo da je proteklih godina radio sa firmom koja ima 14 ili 1.000 zaposlenih, Senad je svaki put isticao da treba početi od korisničkog iskustva i njihovog uticaja na procese poslovanja.

„Korisničko iskustvo je važno zato što većina kompanija funkcioniše iz perspektive postojećeg poslovnog modela u kome se osećaju prijatno, poznaju ga jer su sa njim radili i napravili uspeh. Mi ovde ne govorimo o firmama koje su neuspešne, da se razumemo. Svaka kompanija koja ima nekoliko zaposlenih nije nastala sama od sebe, neko se mučio da je stvori. Ali vi kada imate organizaciju, bilo sa tri, pet, 50 ili 500 ljudi, vi imate nekakve poslovne prakse i istine koje niko ne ispituje, troškove koji su oduvek tu, pa zašto bi ih ponovo menjali, ako ste već pokušali 100 puta.

Dok god gledate iz paradigme postojećeg modela upravljanja, vi ustvari imate neku vrstu kompanijskog slepila, samo vidite jedan pravac i vidite set informacija. Ali kada pitate korisnika šta želi, vi se iznenadite. Vi korisniku nudite da kupi krompir, a on bi hteo da kupi čips! Možda želi istu stvar, ali u nekom drugom formatu, na drugačiji način, kroz druge kanale. Možda ne želi da kod vas kupuje samo u radnjama, možda želi da kupuje putem interneta, možda želi korisničku podršku putem društvenih mreža, a ne samo putem telefona“, objašnjava Kulenović i ohrabruje sve da razgovaraju sa korisnicima svojih proizvoda ili usluga, jer će im mnogo pomoći kada sagledaju njihovu perspektivu.

„Šta je važnije: moja slika o tome šta bi korisnici hteli i kako svet treba da izgleda ili je važnije šta korisnici žele? Ako ono što korisnici žele prihvatimo kao srce poslovnog modela, onda ćemo moći da menjamo i postojeće prakse iz kojih ćemo se teško izvući. I ljudi i organizacije su robovi navika, a korisničko iskustvo i perspektiva korisničkog putovanja nam daje svežiji pogled na moderno tržište.“

I uspešne firme imaju prostor za napredak

Senad Kulenović ističe da uvek treba da pronađemo način kako da nadogradimo postojeći prodajno-marketinški model, zadržavajući ono što nas čini uspešnim, ali istovremeno da svež pogled sa strane može itekako da koristi u „rezanju“ investicija u programe koji više ne donose vrednost kompaniji već se koriste po navici. Koliko god dobro poslovala, u svakoj kompaniji postoje procesi za unapređenje, posebno jer procesi koji su sada potrebni nisu oni koji su bili dobri pre pet, šest godina i tehnologije su danas znatno jeftinije nego što su pre bile.

Ukoliko ste odlučni u nameri da digitalno transformišete svoj biznis i želite da u tome imate stručnu pomoć, priključite se konkursu Generator 2.0 namenjenom preduzetnicima i malim i srednjim preduzećima koji su registrovani u Srbiji. Tri pobednika osvojiće konsultantsku podršku u transformaciji poslovanja korišćenjem digitalnih tehnologija. Digitalna transformacija će obuhvatiti celokupnu analizu postojećeg stanja poslovanja i preporuke sa akcionim planom, implementaciju jedne od predloženih preporuka u vrednosti do 5.000 evra, kao i marketinški preobražaj i medijsku kampanju.

Misiju Generatora podržavaju: