11. Decembar 2018

Transformišite svoje poslovanje zbog profita, ne zato što je to moderno

„Juče!“ kao iz topa odgovoriće vam Milan Lončarević na pitanje kada kompanija treba da otpočne digitalnu transformaciju, mada je on definiše kao poslovnu transformaciju koja podrazumeva intenzivno korišćenje novih tehnologija.
Porodično preduzeće „Jasmil“, osnovano pre četvrt veka u Arilju, jedan je od najvećih proizvođača rublja na teritoriji nekadašnje Jugoslavije. Govoreći u brojkama: trenutno u svojih sedam firmi u četiri države ima oko 650 zaposlenih, duplo više nego pre deceniju i 130 specijalizovanih radnji za prodaju rublja pod dva svoja brenda Extreme Intimo i Jasmil. Iako bi mnogi aplaudirali pred tim podacima, jer je ariljska firma znatno bolje od drugih izdržala nalete jeftine tekstilne robe kineskog i turskog porekla, Milan je ipak procenio da kaskaju za globalnim trendovima i da inoviraju ad hoc.
Zato nije ni imao dilemu da li treba da počne digitalnu transformaciju, ali kako kaže „ne zato što je to danas moderno, već da bi povećao profit“.
„Posmatrajući prosek našeg sektora, mi smo inovativna firma, ali sa druge strane nedovoljno, prema mom mišljenju. Radili smo neke promene nedovoljno brzo i nedovoljno sistematično“, pojasnio je Lončarević.
Jedan od zvanično najuspešnijih privrednika Srbije istakao je da je upravo Societe Generale banka, čiji je klijent, odigrala aktivnu i važnu ulogu povezujući ga sa ICT Hub centrom za tehnološko preduzetništvo, gde se okupljaju ljudi novog biznisa. Tu je upoznao konsultanta za digitalnu transformaciju Senada Kulenovića, sa kojim intenzivno sarađuje poslednjih godinu dana.

„Prvi korak bio je Senadovo definisanje trenutnog stanja u firmi, koje je usaglašeno sa nama. Potom smo definisali polja na koja smatramo da treba da stavimo fokus, da na najbrži mogući način sa određenim investicijama možemo da dođemo do očekivanog povrata novca“, objasnio je Milan Lončarević i naglasio da je naredni korak bio pronalazak adekvatnih kadrova i drugih eksternih partnera koji mogu da realizuju akcioni plan:

„Jedna od stvari koja je bila nužna da bi se ovo sprovelo su nove pozicije u našoj firmi i novi ljudi. Konkretno, mi smo uspostavili funkciju direktora razvoja i zaposlili osobu direktno odgovornu za sprovođenje svih zaključaka iz strategije digitalne transformacije koju smo zajedno napravili i koji su precizno oročeni i jasno definisani ciljevima. Na osnovu toga pratimo i procenjujemo da li je to isplativo i kakav efekat je donela promena.“

Imamo pomoć spoljnih saradnika,

ne možemo i ne znamo sve sami

Kada je počeo saradnju sa „Jasmilom“ Kulenović je tada prvi put ušao u fabriku tekstila. Morao je da se upozna sa kompleksnim načinom poslovanja, jer se svi proizvodni procesi obavljaju unutar firme – od dizajna, preko razvoja proizvoda, proizvodnje do maloprodaje.

Ilustracije radi: nove kolekcije stižu u radnje svake tri nedelje, a rad na njima počinje 13,5 meseci pre prvog dana prodaje. Sam razvoj kolekcije ima više od 110 koraka i niko ne sme da kasni ni dan. To je veliki broj podataka koje treba pratiti i analizirati, upravo u tom segmentu su detektovali da tehnologija može da pomogne da se procesi pojednostave.

Osim toga, bave se online platformom, naprednim sistemima izveštavanja, izmenama u praćenju proizvodnih procesa…

„Za svaku od tih stvari na kojima radimo postoji jasan plan kada, ko i na koji način treba to da radi, kada treba da završi i šta očekujemo od toga. Pored nas unutar firme, pored nove koleginice koja vodi sve te promene, postoji čitav set eksternih partnera koji nam u tome pomažu. Mi nismo sami, niti to možemo, niti znamo“, iskren je Milan Lončarević.

Duže od 15 godina njegova firma ima bar jednog ili više konsultanata, domaćih ili inostranih, od kojih uprava i zaposleni uče razne stvari: bilo da je to rad na dizajnu, organizacija proizvodnje, prodajne veštine ili marketinški alati.

„Posmatrajući neke greške iz prethodnog perioda, kako naše, tako i drugih kompanija, mi smo prilikom definisanja zadatka za dobavljača online platforme angažovali firmu koja će da analizira naše potrebe, da analizira tržište na kojima mi poslujemo, da analizira globalne trendove i da napravi dokument koji će biti projektni zadatak za dobavljača. Dakle, sve to podrazumeva nekakve troškove, ali je naša procena da će taj trošak se višestruko isplatiti u budućnosti.“

Milan planira da će mu se investicije vratiti u narednih jednu do tri godine, ali finansijski izazov ne smatra primarnim, jer „nisu potrebni milioni da bismo nešto promenili“. Svim vlasnicima malih i srednjih preduzeća, koji žele da inoviraju u svoj biznis i razmišljaju da se prijave na konkurs Generator 2.0, iz ličnog iskustva poručuje:

„Ključne stvari su da znamo šta hoćemo i da to radimo, a druga stvar je atmosfera u firmi, koja će to podržati, i kadrovi. Bez toga teško da možete nešto da menjate.“

Misiju Generatora podržavaju: