20.11.2018

Upoznajte ljude novog biznisa

Tamarin tata je počeo od peći za picu, a ona danas razvija aplikaciju i edukativnu platformu za ugostitelje

Zoran Ilić je pre 26 godina osnovao preduzeće za proizvodnju profesionalne ugostiteljske opreme i opremanje HORECA objekata. Porodičnu firmu nasledila je njegova ćerka Tamara i dodatno otvorila trening centar za ugostitelje, organizovala konferenciju i razvija aplikaciju kojom će klijentima uvek biti na usluzi.

Transformaciju poslovanja je neophodno uraditi i veći je uspeh kada se primeni na vreme, a ne u procesu stagnacije kompanije. Mada univerzalni recept ne postoji, zajedničko za sve koji su uspešno prešli na novi nivo biznisa je da u tom procesu polažu značaj na razvoj zaposlenih, ali i na još bolji odnos prema klijentima.

Kada je pre dve godine Tamara preuzela upravljanje firmom koju je njen otac Zoran Ilić osnovao 1992. godine, počela je nova era u poslovanju Alzzite, beogradske kompanije specijalizovane za proizvodnju profesionalne ugostiteljske opreme, opremanje i projektovanje HORECA objekata.

Tamara Anđela Palalić u šali ume da kaže da je, kada je njen otac počinjao, e-mail je bio misaona imenica, najvažniji je bio kontakt jedan na jedan, ali i da je konkurencija na tržištu bila znatno manja.

„Generalno se drugačije poslovalo. Međutim, nama nije primaran i jedini cilj samo prodaja. Težnja nam je da izgradimo partnerski odnos sa našim klijentima. Ideja nam je da onog trenutka kada sklopimo ugovor i kada opremu isporučimo, tada počinje pravi proces saradnje. Na edukaciju stavljamo poseban akcenat i mi omogućavamo da naši klijenti imaju dodatni benefit, da se usavršavaju i saznaju koje su prednosti, mane i kako na najbolji način mogu da koriste naše uređaje kako bi povećali njihov učinak. Ideja se rodila iz želje da napravimo korak dalje i da pružimo nešto novo i bolje, što nas je svakako izdvojilo kao lidera na tržištu.“, naglašava Tamara.

Početkom ove godine Alzzita je postala autorizovani partner Electrolux Professional (svetski lider u proizvodnji ugostiteljske opreme), otvorila trening centar sa najsavremenijom profesionalnom ugostiteljskom opremom dostupnom u Srbiji i organizovala dvodnevnu The Plate konferenciju, čiji je specijalni gost, pored mnogih vodećih imena iz HORECA sveta, bio predsednik Svetske asocijacije kuvara Tomas Gugler. Za naredne godine imaju još veće planove u oblasti edukacije, tako da se The Plate razvija kao zaseban brend.

Uz sve to, trenutno razvijaju i apikaciju, koja bi se najjednostavnije mogla opisati kao Asana za vlasnike, arhitekte i menadžere ugostiteljskih objekata, mada je i više od toga. Namenjena je organizaciji timskog rada, praćenju i vođenju projekata. Imajući u vidu da su među klijentima od zdravstvenih ustanova, do velikih trgovinskih lanaca, lanaca pekara i kafeterija, restorana, brze hrane, hotela… onda je jasno koliko se potrebe svih njih razlikuju i koliko svakom je potrebno pristupiti na odgovarajući način.

„Ideja za aplikacijom se sama po sebi nametnula. Shvatili smo da za njom postoji obostrana potreba kako sa naše strane, jer radimo objekte različitih namena, tako i od strane klijenata. Praksa je pokazala da 80% investitora nije upoznato šta se u datom trenutku dešava u njegovom lokalu od momenta kada je predat projekat, od toga ko radi instalacije, ko prati radove, šta se događa sa opremom koja je poručena, kada stiže, kada se montira…“, kaže Tamara Anđela i opisuje nam konkretan primer:

„Događalo nam se da predamo nacrt projekta, potom neko drugi uradi instalacije, a kada se mi vratimo da postavljamo opremu shvatimo da one nisu izvučene po projektu koji smo radili. Tu onda nastaju problemi. Želimo da ovom aplikacijom predupredimo da se takve stvari ne dešavaju i da uštedimo kako vreme, tako i novac. Klijent ne samo da će imati osećaj sigurnosti, jer zna šta se dešava tokom opremanja kuhinje, već će i posle imati našu podršku u svakom trenutku. Post – servis nam je izuzetno bitan i hoćemo da olakšamo klijentu nepredviđena dešavanja, da uz našu asistenciju 24h, uz pomoć aplikacije, može samostalno da reši problem, ukoliko nije neophodno da serviser u tom trenutku izađe na teren.“

Godinama pre nego što je preuzela vođenje firme, Tamara je radila u Alzziti i pomagala ocu, koji je uvek povlačio vizionarske poslovne poteze. Bez obzira na dobrostojeći porodični biznis, Tamara je u jednom trenutku bila na životnoj prekretnici, da li da se zajedno sa sinom i suprugom iseli iz Srbije. Umesto da sama bude izvozni proizvod, odlučila je da ostane i ona počne da pravi proizvode za izvoz.

Otac najvažniji savetnik, zaposleni najbitniji resurs

Danas je otac Zoran najvažniji Tamarin savetnik. Iako priznaje da ponekad imaju drugačije poglede, to joj pomaže da iz različitih uglova sagleda izazov pred kojim se nalazi.

„Istina je da se retko dešava da ja imam ideju za koju smatram da je odlična, a da je on ne vidi kao adekvatnu za taj period. Ali tu su sati i sati razgovora, prolaženje slučaja od početka do kraja. Zoran ima ogromno iskustvo i poseduje izuzetno znanje tehničko-proizvodnih procesa, dok sam ja više fokusirana na organizaciju i poslovanje unutar firme. Svesna sam činjenice da je potreban dobar tim da bi se postigao uspeh, zato smo zaposlili adekvatne ljude na određenim pozicijama, čija se mišljenja i stavovi uvažavaju i koji doprinose celokupnom razvoju kompanije“, kaže 33-godišnja Tamara i dodaje:

„Porodični ručak uvek prođe u priči o poslu a da toga nismo ni svesni… ali uvek je tu neko ko nas opomene.“

Nakon detaljne analize tržišta Tamara i Zoran odlučili su da unaprede, dopune i nadograde poslovanje na različite načine. Iako je Alzzita dobro poslovala, taj put nije bio nimalo lagan, priznaje Tamara i dodaje da je morala da prođe sve segmente poslovanja kao što su projektovanje, priprema tenderske dokumentacije, pregovaranje sa zahtevnim klijentima, nadgledanje radova na gradilištu…

Pred njom je bio ogroman izazov da u firmi od 16 zaposlenih, među kojima su i članovi porodice, obezbedi da proizvodnja i poslovanje nastave da uspešno funkcionišu.

„Ne postoji balans. Negde ćeš da izgubiš, negde da dobiješ. Moraš da imaš unapred već isplanirano kako da gubitke anuliraš ili dovedeš do minimuma. Jer s jedne strane ulažeš u novo, treba da imaš nove ljude, a istovremeno stare ljude treba da prilagodiš novom sistemu, novim kolegama, da se ne osete loše i da posao ne stane ni u jednom trenutku, posebno da to klijenti ne osete.“

Tamara je mnogo puta bila pred izazovom da li da popusti ili uradi nešto drugačije, ali jasna vizija kuda želi da ide Alzzita pomogla joj je da održi glavu iznad vode.

„Uvek ima nedoumica da li nešto može drugačije ili lakšim putem, kako će zaposleni reagovati… Ali u suštini ono što je bitno je šta postaviš kao cilj i da se toga držiš.“

Međuljudski odnosi su nešto na čemu Tamara, po uzoru na oca, vrlo insistira i brine o svakom zaposlenom bilo da je došao pre nekoliko meseci u firmu ili je uz njega odrasla. Bitno joj je da se svi osećaju kao deo tima, da se niko ne oseća ugroženim i da svi zajedno rade u cilju unapređenja firme, zarad dobrobiti svih njih.

Ne smatram da je plata jedini motivacioni faktor u svemu tome. Starije zaposlene smo znali dugi niz godina, ja sam sa nekim ljudima faktički i odrasla. Već sam mogla da znam kako funkcionišu i šta očekuju, tako da smo se pripremili unapred. Kao nove zapošljavali smo mlade ljude željne dokazivanja i postavili ih na pozicije da ne ugroze one koji su tu već godinama, a da im istovremeno budu motivacija.”

Na pitanje šta joj je najveća lekcija koju je naučila tokom ovog puta bez dvojbe Tamara je odgovorila – strpljenje, jer je za svaku inovaciju potrebno vreme da bi pokazala rezultat.

„Za bilo kakvu promenu veoma bitno da se krene što pre, jer u suprotnom ostaće zarobljeni u prošlosti, neće biti pripremljeni za budućnost. Stojim iza toga. Mislim da mala preduzeća, porodični biznisi treba da budu svesni toga i ako nisu, da se što pre prilagode i krenu u proces digitalizacije i inovacija“, poručuje Tamara Anđela Palalić.

Putu ka novoj verziji biznisa nije lak i dobro je imati stručnu podršku. Zato je Societe Generale Srbija pokrenuo novi ciklus konkursa Generator namenjenom malim i srednjim preduzećima. Pobednici dobijaju konsultantsku podršku tima transformatora koji će uraditi strategiju digitalne transformacije – analizu postojećeg stanja i set preporuka sa akcionim planom; implementaciju jedne od predloženih preporuka u vrednosti do 5.000 evra i marketinški preobražaj i medijsku kampanju.

Priključite se i(li) proširite vest o Generatoru 2.0.

Misiju Generatora podržavaju: